ورزش و سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

تاثیر ورزش بر سلامت روان سالمندان

تأثیر ورزش بر سلامت جسم و روان بر کسی پوشیده نیست. اما این تصور غلط شایع هم وجود دارد که با افزایش سن، ورزش تأثیر آنچنانی ندارد پس بهتر است افراد سالمند خودشان را تحت فشار قرار نداده و ورزش نکنند! در حالیکه متخصصان امر بر این باورند که ورزش مداوم و مستمر تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت روان و جسم افراد سالمند دارد. تحقیقات نشان داده است که ورزش مستمر در سنین بالا نه تنها باعث افزایش طول عمر گشته، بلکه باعث کاهش و یا حتی درمان مشکلات ذهنی و روانی مانند اضطراب و افسردگی، که در سنین بالا بسیار شایع هستند نیز می‌گردد. 

مزایای ورزش برای افراد سالمند

  

کمک به بهبود خواب

 یکی از مشکلاتی که ممکن است قهرمان زندگی ما با آن درگیر باشد کمبود خواب است. طبق یافته‌های دانشمندان ورزش منظم باعث افزایش زمان و عمق خواب می‌شود. بنابراین اگر قهرمان زندگی ما به طور منظم تمرینات ورزشی را انجام دهد کیفیت خواب او بهبود می‌یابد که این امر منجر به کاهش استرس سالمندان و افزایش سیستم ایمنی بدن او خواهد شد. 

کمک به حفظ تعادل مواد شیمیایی در مغز

 مواد شیمیایی در مغز (انتقال دهنده‌های عصبی) تعیین کننده‌ احساس‌های ما به لحاظ جسمی و ذهنی هستند. ورزش منظم باعث تحریک تولید و ترشح بیشتر مواد شیمیایی مفید مانند دوپامین، نوراپی‌نرفرین و سرتونین شده که این امر منجر به کاهش استرس،افزایش احساس آرامش و شادی در قهرمان زندگی‌مان می‌شود. 

افزایش انرژی

 احساس خستگی، بی‌حالی و کوفتگی در افراد سالمند شایع است؛ اما ممکن است یک پیاده‌روی ساده در هوای آزاد باعث بهبود این حال و افزایش سطح انرژی شود. اگر قهرمان زندگی ما به طور منظم تمرینات ورزشی را حتی در حد یک پیاده‌روی انجام دهد انرژی ذخیره شده در بدن او آزاد شده و منجر به حال خوب و نشاط خواهد شد. 

کاهش تنش عضلانی

 تنش عضلانی یکی دیگر از مشکلات رایج سلامتی در دوران سالمندی است. حالت طولانی‌مدت نیمه انقباضی در عضلات باعث تنش عضلات می‌شود که منجر به درد واسپاسم عضلانی می‌شود. یکی از دلایل عمده فشار عضلات عدم ورزش است. همچنین افزایش سن موجب کاهش حجم و قدرت عضلات می‌شود و افراد مسنی که بیشتر وقت خود را در بی‌تحرکی سپری می‌کنند با مشکلات عضلانی بیشتری روبرو می‌شوند. عضلات پرتنش معمولاً فاقد اکسیژن و مواد مغذی حیاتی هستند. ورزش کردن باعث افزایش جریان خون به سلول‌های عضلانی شده که این امر باعث افزایش اکسیژن‌رسانی در عضلات می‌شود. 

کاهش خطر سقوط

 احتمال افتادن و سقوط در افراد سالمند بیشتر است که این مساله ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به آن‌ها وارد کند، چه به لحاظ جسمانی و چه به لحاظ وابستگی آن‌ها به دیگران برای انجام امور روزمره، ورزش منظم می‌تواند با افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها ریسک این خطر را در قهرمان زندگی‌مان کاهش داده و باافزایش قدرت استخوان از خطر پوکی استخوان جلوگیری کند. 

ایجاد نشاط و شادی

 ورزش منظم باعث تحریک ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌گردد که برای داشتن حس نشاط و شادی ضروری‌ست. ورزش کمک می‌کند تا سطح دوپامین در مغز قهرمان زندگی‌مان افزایش پیدا کرده و باعث حس شادی در او شده و در صورت احساس افسردگی آن را کاهش و یا حتی درمان کند. 

کاهش ابتلا به زوال عقل

 تحقیقات اخیر نشان داده است که عدم تحرک می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل در سالمندان شود. زوال عقل مانند چتری است که شرایط روحی مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به اختلال در قضاوت و از دست دادن حافظه اشاره کرد. ورزش منظم باعث افزایش جریان خون در مغز شده و می‌تواند سلول‌ها را سالم نگه دارد. علاوه بر این، ورزش کردن تولید مواد شیمیایی و فاکتور‌های رشد در مغز را افزایش می‌دهد که این موضوع به سالم ماندن سلول‌های موجود و رشد سلول‌های مغزی جدید کمک می‌کند و در نهایت منجر به افزایش حافظه و کنترل افکار می‌شود. 

سخن پایانی

 ورزش منظم صرف‌نظر از سن برای همه ضروری است؛ به خصوص در افراد سالمند با کاهش استرس و اضطراب باعث سلامت ذهنی و روانی آن‌ها می‌شود، بنابراین برای رسیدن به این هدف باید مطمئن باشیم قهرمان زندگی ما با انجام ورزش منظم، همچون روزهای جوانی‌اش حس شادابی، نشاط، مفید بودن و استقلال می‌کند و همچنین خطر ابتلا به هرگونه بیماری جسمی و روحی در او با انجام منظم این تمرینات، به کمترین میزان خود می‌رسد. اما پیش از شروع هرگونه تمرین باید با پزشک معتمد برای کاهش ریسک‌های احتمالی مشورت کنید. همچنین مراقبت از قهرمان زندگی‌مان باعث می‌شود به مرور زمان احساس خستگی کنیم، یوگا یکی از روش‌هایی‌ست که می‌تواند بر زندگی مراقبین تاثیر مثبت بگذارد. برای آنکه بیشتر بدانیم،فواید یوگا برای سلامتی ابر قهرمان را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*